tisdag 12 maj 2009

Vad ska man ta med sig??

Vissa (Kicki O) packar fem veckor i förväg och tar huvudvärkstablett i förväg ”utifallatt” och för säkerhets skull.

Andra (Lotten) packar på väg till tåget, glömmer passet i fel jacka och tar med sig ryska slantar till USA.

Alla är vi olika. Men här finns hjälp! Idag läser man igenom denna lista, i morgon köper man det som saknas. (John har ingen regnjacka! Moa har tappat bort glasögonen! Moas pappa Olle behöver snarkplåster!) Och på torsdag packar man.

Att ta med:
  • sovsäck eller lakan, påsakan och täcke
  • kudde (gärna med örngott, det blir mysigare så)
  • eventuellt gosedjur (Olle har sin dator som gosedjur)
  • tandborste & tandkräm
  • pyjamas, nattlinne eller vad man nu vill sova i
  • klädombyte
  • liten handduk om man är renlig av sig och vill tvätta av godisklet från händerna eller ketchup runt munnen
  • godis, snacks och läsk (för max. 50 kr eftersom man annars kan få magknip och hål i tänderna)
  • 20:- i ett kuvert med barnets namn på
  • stövlar, regnjacka och lite varmare tröja (det beror förstås på väderleksprognosen, men inte ser det särskilt lovande ut).

Ta inte med nötter! (Kanske inte heller husdjur eller svärföräldrar eller annat som man kan vara allergisk mot.)

Tyvärr behövs inga badkläder. (Eller som tur är, kanske man ska säga.)

Annat som ni inte behöver packa ner: papiljotter, slalomskidor, akvarellfärger och diabildsprojektor.

Däremot kan man vilja ha med sig
  • kamera
  • mobiltelefon
  • öronproppar
  • tandställning
  • armbandsklocka
  • mediciner
  • snytpapper
  • kortlek.

Själv tog jag alltid med mig min dagbok på alla klassresor när jag var liten. Naturligtvis ville alla läsa i den, varpå slagsmål uppstod och jag fick börja schiffrera och hemliskoda allt jag skrev. Idag begriper jag ingenting av det som står i den. Så här ser det ut:
Mycket intressant.

/Lotten

Inga kommentarer: